Follow by Email

Sunday, September 28, 2014

Greece's Media Landscape - A Chronicle

The author of these articles calls them 'a series of articles which chronicle the long history of corruption, lawlessness and censorship in Greece's media and journalism landscapes". To an uninformed outsider like myself, they are interesting reading which is why I publish them without comment from my part. This is part II. 

19 Sep 14: Corruption, Clientelism and Censorship in Greece's Media Landscape

4 comments:

  1. There is a difference between an opinionated narration and a "chronicle".

    Not that the general context isn't such, but the author can't hide his political affiliation (a common problem in greek websites).

    "Few people realized that the stage was being set for one of the darkest moments in Greek media history and a precursor of ERT's sudden shutdown, which was to come 12 years later."

    I think this can only be explained as a fruit of a ideological imagination. I think it is hilarious to imply that 12 years before, for a law PASOK voted, someone could or should have "realized" that this was done to stage the shut down of ERT after the bankruptcy by ND goverment that couldn't find another quick way to lay off personnel of the public sector.

    This is "beyond conspiracy".

    ReplyDelete
  2. This is another example, of why it is "bad" to "learn" country history from the internet:

    "In another infamous example, Kanali 67, launched by Vasilis Leventis, the president of the minor "Centrists Union" political party, was shut down by authorities just prior to the 1993 elections."

    The author, implies that the "uncomfortable" Vasilis Levendis (a negligible political power), was persecuted by the ND goverment who shut his voice.

    For a greek reader, this makes no sense. Levendis, was taking votes from PASOK, not ND. ND had every interest NOT to shut him down.

    The REAL story, is that Channel 61, was simply renamed in 1993 to Channel 40 (changed frequency) and was under Levendis' ownership up to 2000, when he sold it to Makis Kouris (editor of Avriani), who renamed it to Extra Channel. Today it emits under the name "Extra Channel 3". Kouris let Levendis have his own transmission in the channel every Sunday.

    As for Levendis himself, his highest national elections percentage was 0.52% and his highest ever percentage was in european elections, where he got 1.2%.


    These are facts, not opinion:
    http://el.wikipedia.org/wiki/Extra_Channel_3

    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%92%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%BB%CE%B7%CF%82_%CE%9B%CE%B5%CE%B2%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B7%CF%82

    ReplyDelete
  3. I think my post was lost, so just in case, i retype this:

    "For example, while ERT willingly gave up some of its Athens-area frequencies to Kanali 5 when the latter began to utilize them for its broadcasts, interfering with ERT's satellite television retransmissions, ERT did not show the same flexibility in the case of Jeronimo Groovy TV. An apolitical station that broadcast music videos and was popular with the city's youth, Jeronimo Groovy's signal was continuously interfered with by transmissions originating from ERT. When the station was sold in 2000 to prominent and politically-connected journalist Giorgos Tragkas, who launched political television station Kanali 10 in its place, this interference suddenly ceased."

    Jeronimo Groovy TV, was the attempt to pass into tv, the success of Jeronimo Groovy radio, music only and funded by pubblicity and high toll phone calls. It was an amateur attempt that had to go at the time, against MTV and MAD. ERT had hardly any interest to target a non political channel. The accusation that after Tragas took over, the ERT interferences stopped, is not true. Tragas made lawuits and his problem was only solved in 2004, by changing emittor location to the island of Aegina.

    From Rizospastis newspaper (KKE's newspaper and arch-enemy of Tragas):

    http://www.rizospastis.gr/storyPlain.do?id=2434462&action=print
    http://rizospastis.gr/storyPlain.do?id=2246259&action=print

    Interferences were common in analog era, ERT herself was heavily interfered especially in ET1 in the provinces from local emitters. It is common victimism and used also to attract viewers, to say there is a goverment conspiracy (against music apparently). Common spectacle: Tv presentator stops to say "we are informed that in X area viewers can't see us, some people want to shut our mouth, but we won't stop! Free speech".

    The article's author, being student, writes for many things he didn't live, but apparently reads from leftist blogs.

    ReplyDelete
  4. This is why they say "half truths are worse than lies":


    "Kanali 5 began to broadcast on frequencies used by ERT to retransmit satellite television stations in Athens, creating an interference war. Rather than force Kanali 5 off the air, ERT ceased its transmissions on those frequencies."

    What does wikipedia say:

    The following year, ERT decommissioned many of its terrestrial satellite broadcasts, and reassigned many of those now-vacant frequencies to Multichoice Hellas, for terrestrial pay-television services

    http://en.wikipedia.org/wiki/Television_in_Greece

    Emphasis on ΜΑΝΥ.

    ReplyDelete